Thursday 3 March 2011

Panduan Untuk Lepasan SPM

Assalamualaikum...


Untuk post kedua aku nie..aku nk ceta sikit pasal tempat ak belajar sekarang nie...
ehh2..cup2...aku study kat mana ek sekarang???  hahaha..lupa pulak nk bagitau aku sekarang nie merupakan seorang student a.k.a  الطلاب  di sebuah universiti tempatan...agak2 kalau aku dah cakap arab nie...mestilah student UNIVERSITI ISLAM ANTARABANGSA MALAYSIA (UIAM) atau dalam english INTERNATIONAL ISLAMIC UNIVERSITY OF MALAYSIA (IIUM)...


Hmmm...memandangkan sekarang nie ramai student tengah tunggu result SPM...mestilah ada yg tercari-cari hala tuju lepas SPM nie kan..so kat sini bleh la ak bagitau serba sedikit yg ak tau tentang U ak nie..


Firstly aku nk cakap ak masih budak asasi..asasi uia nie lain sikit sebab lebih dari satu tahun..kalau U lain @ matrikulasi KPN..asasi diorang just satu tahun..uia lambat sikit mungkin sebab WAJIB belajar arab.Selain tue..uia nie mementingkan bahasa Inggeris..so contact hour BI untuk student uia lebih berbanding U lain..U lain dalam 4 jam je(aku tanya member kat UTP & UM)..tp uia paling sikit pun 9 jam & paling banyak 20 jam(sumpah bosan...hahaha)...


Ok, kat bawah nie ak listkan jenis2 asasi kat uia nie..


1.Asasi Kejuruteraan & Sains Komputer
2.Asasi Undang-Undang
3.Asasi Sains Fizikal
4.Asasi Sains Hayat
5.Asasi Perubatan
6.Asasi Pergigian
7.Asasi Farmasi
8.Asasi AED
9.Asasi TESL
10.Asasi Nursing


sebenarnya banyak lagi..tapi penatlah nak tulis satu2..so kalau ada apa2 tanya je la :)


p/s:Asasi UIA untung berbanding asasi U lain @ matrikulasi KPN sbb dah confirm yg kita sambung degree di main kampus UIA...berbanding  asasi U lain @ matrikulasi KPN..lepas habis asasi or matriks..korang kena fight ngan ramai budak untuk sambung degree & terhuyung-hayang cari U yg sanggup accept korang :p ...so UIA is better :)

No comments:

Post a Comment